søndag, august 26, 2012

Teenage Jazz



Teenage Jazz er et modigt crash mellem beatpoesi og den nordlige forstad.
Det er digte med såvel hjerte som smerte uden dog af den grund at være stereotype. Digte der tør svæve højt, men stadig bevarer jordforbindelsen til Whiskybæltet. 

Jeg har lige læst en helt nyudgivet digtsamling af den nyudklækkede student: Morten Reimar, student fra Aurehøj Gymnasium.
Digtene bærer tydeligt præg af digterens fascination af beat-poesien og Dan Turèll, men hvad jeg dog elsker allermest ved dem, er, hvordan man kommer til at sidde og smile af de teenage-scenarier, der opstilles, når man blot er ung og forvirret, gymnasieelev og forstadskøbenhavner.  
- der har den unge digter nemlig formået at ramme helt plet.
Digtsamlingen kan bestilles her. Den koster kun en hund og er hver en krone værd.


Suburban Cat (uddrag)

Jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange
jeg har inviteret
endnu en ny pige med til København
og taget hende med til Det Elektriske Hjørne
og gjort mit bedste for at bilde hende
(men nok mest mig selv) ind, at jeg er købehavner
Bildt os begge to ind, at det er "mit sted", der jeg ér
som regel
Hjemmevant tager jeg metroen til Christianshavn og
slentrer op ad Prinsessegade
som om jeg kommer der hver dag
Vandrer målbevidst rundt i en del af København
jeg i virkeligheden ikke kender noget til
kun for at imponere pigen
Hvem prøver jeg at narre? Hende eller mig selv?
Nok mest ego
(...)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar