mandag, december 10, 2012

Turn me on

Titlen skal ikke sættes i forbindelse med kærlighed, lidenskab eller nogen anden form for kropslig tiltrækning. Det er medierne, jeg snakker om.

Har vi overhovedet muligheden for at slå dem fra?
Påvirker de os? - skader os?

... Det er et længere indlæg end almindeligt, men emnet frustrerer mig, så jeg bliver simpelthen nødt til at kommentere det. 

Medierne, reklamerne; tilbudene er over det hele - de er blevet så selvfølgelige, at det faktisk er helt skræmmende, hvordan vi går igennem hverdagen og kun underbevidst ænser dem; altså er de ikke sådan bare at ignorere. Jeg bebrejder ikke os mennesker for at have svært ved at tage stilling til dem og se rationelt på sagerne, når de sådan hele tiden kommer kravlende ind i vores bevidsthed. Dette leder mig videre til, hvorvidt vi rent faktisk skades af dem (?)
Med denne konstante strøm af meddelelser henvendt til netop "DIG", tror jeg ikke, at den menneskelige forstand kan rumme den tankeproces, det kræver at tage stilling til hver og én reklame, og vi bliver nærmest fodret som ænder, der fedes op via et rør stukket ned i halsen.
Derudover kom jeg til at snakke med min veninde forleden dag. Hun nævnte for mig, den frygt hun har for, at medierne har fremstillet et idealbillede af kærlighed - måske endda et idealbillede helt uden kærlighed - som intet forhold i verden kan måles op med.
Jeg tænkte ikke videre over det, da det er mig klart, det er sådan, tingene står til.
Senere er jeg dog kommet til at tænke over, hvordan vi igennem medierne kan nærmest gennemleve (- i gåseøjne) et kærlighedsforhold uden rent faktisk at deltage i det. Måske vi endda føler os forstandige på det emne uden overhovedet at have nogen som helst virkelig erfaring. 
Og videre; er det i så fald det faktum, at folk ikke har prøvet kærlighedsforholdet på "den hårde måde", der gør, at så mange ægteskaber i dag ender i skilsmisse?

Jeg ved det ikke. 
Dog læser jeg om den (u)lykkelige kærlighed, der finder sted i Jane Austens Pride & Prejudice, og det bliver for mig stadig tydeligere, at denne 'Mr. Darcy'-karakter er blevet forbillede for den prototype af mænd, størstedelen af vestlige kvinder søger i dag.
- Farligt, da denne karakter meget let kan misforstås.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar