lørdag, marts 23, 2013

Adjö Stockholm

Bloggen har ligget stille hen i et stykke tid, og i den tid har jeg befundet mig i Stockholm og omegn med skolens kor og orkester.
Jeg kunne give et langt referat af turen, men det ville jo ikke komme jer til meget nytte, så i stedet vil jeg beskrive de indtryk, jeg har fået af byen, dens mennesker og monumenter på turen.

Det er første gang, at jeg i mit liv har været i netop den af Sveriges mange byer, og hvor var alting dog stort! Byen mindede mig til en vis grad om Berlin med blandingen af gamle bygninger og nyere monumenter med moderne glasfacader - og så er det jo helt og aldeles fantastisk, at man kan gå midt i en storby og stadigvæk være omgivet af havn, hav og små øer. Her drak jeg mange kopper kaffe og fik nærmest travet mine støvler i stykker. Derudover er svenskerne søde mennesker; på mit besøg i butikken & other stories, en tøjforretning der er eget af H&M og i øvrigt lige er åbnet herhjemme også (YES), fik jeg med et kort blink fra ekspeditricen en ferniceringsgave på trods af at jeg intet havde købt - luksus. Det er for mig nu ganske forståeligt, at så mange mennesker kunne tænke sig at bosætte sig dér.

Videre er der selvfølgelig også det omkringliggende landskab, og her mener jeg mindst 30 km. væk fra byen. Vi boede nemlig en tyve personer på et lille vandrehjem kaldet Håknäs, der lå i byen Södertälje. Her fik vi gået nogle skønne ture, hvilket jeg virkelig kan anbefale - det er slet ikke til at komme i nærheden af noget, der ligner - i hvert fald ikke i København og omegn. Jeg blev helt nostalgisk, da jeg tænkte tilbage på vores gamle familieødegård, der brændte ned for nogle år siden. Suk.

Alt i alt var det endnu en helt uforglemmelig tur med en masse halvfremmede mennesker, der nu slet ikke er så fremmede igen!

Kære Stockholm - du bragte mig god musik, godt humør, gode venner og ikke mindst; minder.
Adjö

Ingen kommentarer:

Send en kommentar