søndag, marts 03, 2013

Kunsten; at lave en sang

Hvordan gør man?
Jo, nu skal du høre:

Min erfaring med sangskriveri er temmelig tåbelig. Jeg har længe skrevet sange, men så har jeg aldrig fået skrevet dem færdig, og så er der jo ikke så meget at vinde på det. Nu har jeg dog fundet flowet.

Når man skriver sange, kan der ligge alle mulige grundmotiver bag - også afhængigt af sangens funktion. Ens for alle sangtekster er dog, at de er et udtryk for noget ... mange gange slår inspirationen ned i én, når man røres af noget, og så er det om at finde papir og blyant frem med det samme. Dette var længe min motivation til at skrive, og når jeg ikke fik sådanne 'åbenbaringer', fik jeg ikke skrevet noget som helst; det er altså en meget ikke-effektiv måde at arbejde på.

Senere er jeg begyndt at skrive flere sange og færdiggøre dem også. Nu vælger jeg simpelthen at sætte mig ned og mærke i mig selv, hvilken følelse jeg sidder med i kroppen. Tit når man tænker i retningen af følelser, popper der så et eller andet op, der enten har provokeret, såret, glædet eller naget én - det er dét, man skal have fat i; i hvert fald hvis man vil skrive en række numre.

I processen mener jeg også, at det er vigtigt at 'tænke ud af boksen'. Vi føler os ofte forpligtet til at holde os inden for nogle bestemte rammer, vi enten selv, eller omverden har pålagt os; "... sådan er jeg", "... det her passer ikke ind i den kategori" osv. Det er meget svært at bevæge sig udenfor det billede af, hvad der er rationelt og 'ordentligt', men så længe vi er klar over, at det står sådan til, er det muligt. Her er det også enormt vigtigt, at vi ikke, allerede fra start, har sat os selv i bås som kunstner. Personligt har det virkelig været en stopklods for mig og hindret mig i at lave ting, jeg egentlig virkelig har talent for.

Herfra er man så klar til at sætte sig ned og skabe sig selv som kunstner igennem det, man laver - jeg sætter mig oftest ved klaveret og leger, indtil der pludselig kommer noget frem, der bevæger et eller andet i mig - så har jeg min begyndelse, og herfra er det let.

Det er selvfølgelig lidt abstrakt og ikke så punktligt, men det er godt at have i baghovedet. Yderligere er det meget vigtigt at huske på, at tekster, der ikke umiddelbart virker som det fedeste, man har lavet, er værd at gemme på - tit forstår man dem nemlig bedre, når de har ligget et stykke tid i skuffen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar