onsdag, august 14, 2013

Clearing

CLEARING
-
Why do people have to die
When the time’s still ticking 
And a lifetime awaits 
And we all know that everything was fine 
’til the day they’re taken away from us 
What a loss 
And we scream because we do not understand 

 When shall I feel myself again
When will green seem like green
And when will sun set the way it did before
Whenever I think of it I still scream my throat away 
I still take the minute by the second 
The year by the day

It snowed this very morning 
When I visited your grave 
I fell down on my knees to pray 
But God forbid it – it all went away 
So I cried with my eyes dry 
‘cause I felt so ashamed


Teksten her har faktisk været på bloggen en gang før, men jeg synes, I fortjener at få den uddybet. Nummeret kaldte jeg oprindeligt for Forest Song, men nu har jeg lagt en tekst ind over, der ikke på nogen måde har noget med en skov at gøre.
Det var en tekst, jeg skrev midt om datten, da min moster ringede og sagde, at min kusines lille søn var død. Imens vi gjorde os klar til at tage hen på hospitalet og møde dem med forfærdede hjerter og åbne arme, fik jeg hurtigt skrevet teksten ned.
Jeg husker tydeligst følelsen af særligt uretfærdighed, der ramte mig. Det er ikke fair, rimeligt, at en ellers sund dreng med fantastiske forældre skal dø. Dette er også sådan, sangens fortæller skal opfattes; som ét stort, håbløst spørgsmålstegn.
Imidlertid hedder sangen Clearing, da jeg ikke ønskede at gå helt væk fra skov-stemningen, der dannes af en rolig, vuggende bund i klaverets venstrehånd. "Clearing" betyder 'lysning', og disse finder man på vejen gennem skoven men også gennem livet. Altså beretter sangen om, at, om man vil det eller ej, så vil man nå til et punkt, hvor tiden har læget så meget af såret, at der ikke er flere tårer at fælde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar