fredag, august 02, 2013

Noget lidt andet..

Endnu engang har bloggen ligget øde hen og ventet på, at jeg ville sætte mig ved tasterne og fylde det store indlægsmæssige tomrum ud. Det gør jeg nu -

Bloggen her rummer diverse anmeldelser, synspunkter, vurderinger og holdninger til forskellige videoer, fænomener, kunstnere og hverdagspetitesser. Dog har den endnu ikke set noget til bøger, hvilket sådan set er logisk nok, da jeg først lige har fået min frihed, læsefrihed, efter tre års slid og slæb i gymnaset.

Som I ved, fik jeg hurtigt kværnet Khaled Hosseinis Drageløberen og Paulo Coelhos Alkymisten, og nu har jeg taget steppet videre med en bog på engelsk. Det er nok den første frilæsningsbog på engelsk, jeg har læst siden Twilight-serien, og det må indrømmes at være nogle år siden.. Det engelske sprog har mange muligheder i sig, hvor det danske begrænses af den smalle vifte af ord, vi vælger at anvende til dagligt. På den måde bliver engelsk 'poesiens sprog', hvor det danske sprog langsomt, men taktfast, udmagres til blot 'hverdagssprog'.

Så poetisk!

I hvert fald valgte jeg den engelske udgave af bogen, jeg om lidt afslører navnet på, da den danske udgave solgtes for 349,00 DKK, imens den engelske kunne købes for sølle 109,00 DKK. Det betyder altså noget for en fattig ikke-engang-studerende som mig. Defor.
Desuden er dette sproget, den originale udgave af bogen blev skrevet på.

Bogens titel er Lolita; en knaldroman, der er blevet kendt i hele verden og filmatiseret ikke mindre end hele to gange! Dette grundet den helt groteske, forkerte og uforståelige situation, bogen skildrer - den ensidige kærlighedshistorie om den ubrydelige forelskelse i og besættelse af den tolvårige Lolita, fortalt af hendes beundrer: den tooghalvtredsårige Humbert Humbert. Heri ligger det absurde og hårrejsende grundlag for den kroniske panderynke, der allerede fra start lægger sig henover læserens pande.
... og kun kapitel 7 er jeg nået til!
Hvad skal det ikke ende med?

På en af mine yndlingsblogge, Paperback Castles, sidder læsehesten Rikke bag tasterne og anmelder bog efter bog efter bog, og her findes også en fin (mere dybdegående) anmeldelse af Lolita, jeg vil anbefale jer at læse. Selv lover jeg at vende tilbage, når jeg har vendt sidste blad.

LOLITA
Vladimir Nabokov
1955

1 kommentar:

  1. Hej håber du har lyst til at deltage i min giveaway

    - http://janelindenberg.blogspot.dk/2013/08/giveaway-2.html

    SvarSlet