onsdag, august 28, 2013

BANANER - og alt det, de kan

Bananer er simpelthen en gave ovenfra til alle os piger, der ikke kan lade være med at snacke for derefter at få dårlig samvittighed. Ganskevist findes der massevis af andre sunde frugter, men bananer har en særlig evne til at kunne indgå i ufatteligt mange sammenhænge, og selvom at bloggen her langt fra ligner noget i nærheden af en madblog, så har jeg alligevel tænkt mig at dele et par af mine personlige tips med jer. Og bare rolig - disse opskrifter er både sunde snackalternativer, og så er de så ultra hurtige og nemme at lave, at man knapt behøver at rejse sig!

Bananpandekager

Denne opskrift har jeg brugt ufatteligt mange gange, for den er hurtig og kræver ingredienser, man næsten altid har i hjemmet. Jeg har efterhånden fundet ud af, at der findes et væld af forskellige versioner af dem, men her kommer min egen, efterhånden altid-succesfulde af slagsen:

Ingredienser (1 person)
1 æg
1 (moden) banan
½ tsk bagepulver/natron
2 spsk hvedemel (halvdelen kan erstattes af andre former for mel, gryn osv.)
½ tsk vaniljesukker
½ dl mælk

Fremgangsmåde
· Mos bananen i en lille skål med en gaffel - dette fungerer (og smager) bedst med en (over)moden banan.
· Tilføj æg, hævemiddel, mel, vaniljesukker og mælk, så dejen er skinnende og kan "løbe".
· Hæld fedtstof (jeg bruger olivenolie) på en pande og hæld herefter dejen ud som klatter på størrelse med amerikanske pandekager. Der bliver omkring 2-6 alt afhængigt af bananens og pandekagernes størrelse. OBS! Det er vigtigt, at de steges ved middel varme, så de ikke bliver rå i midten.
· Serveres med alt, hvad der hører til - hos mig er det honning :)

Bananis (1-2 personer)


Opskriften her stødte jeg for første gang på her forleden dag, og siden da har jeg flittigt lavet flere versioner af den! Det er helt utroligt, som de tre ingredienser forvandles til is i blenderen, og jeg er opfinderen evigt taknemmelig! SKAL prøves.

Ingredienser
1 (moden) banan
½ dl mælk
1 tsk honning

(der findes flere variationer; tilføj eks. et par stykker mørk chokolade, 2 tsk peanutbutter, 2 spsk kokosmel eller 2 spsk kakaopulver til blandingen for at variere smagen)

Fremgangsmåde
· Skær bananen i skiver og læg den i en pose, hvorefter den puttes i fryseren natten over.
· Tag den frosne banan ud af fryseren og put den i en blender. Tilføj også mælk og honning.
· Blend ingredienserne, indtil massen er lys og is-agtig (!) - det er ikke svært at fornemme!
· Put den evt. i fryseren eller server den med det samme, da den smelter hurtigt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar